Talán a Nők Lapja ős-elődje lehetett a Kertész Béla által főszerkesztett "Magyar Úriasszonyok Lapja Szépirodalmi, ismeretterjesztő és háztartási folyóirat". Tetszik a megnevezés: nem úrinők, hanem úriasszonyok lapja - ja, és "úri", természetesen:-) (Egyébként az úrilányoknak is volt lapjuk, a címe: Magyar Lányok, majd 50 éven át jelent meg Tutsek Anna főszerkesztésében. Ő az, aki a Cilike könyveket és a Katóka szakácskönyvét is írta, bár meglepődnék, ha rajtam kívül ismerné - sőt: rajongana érte - valaki...)

Szóval szeretek ilyen régi újságokat lapozgatni, többet lehet belőle megtudni az adott korról és az akkor élt emberekről (nem a "celebekről", hanem a hétköznapi, egyszerű emberekről), mint bármelyik történelemkönyvből. Megható volt olvasnom egy fiatal lány levelét, aki mivel nincs hozománya, tudja, hogy soha nem fog férjet, szerelmet fog találni, az alázatot, ahogy ehhez hozzááll.

Ebben az újságban mindig vannak irodalmi írások, menüsorok és receptek, levelezés a főszerkesztővel, hírdetések. Meg viccek, bölcsességek és divatképek, kézimunka is. Pl. néhány "modern hierogláfia": 

- "Az átlagembert az élet gömbölyűre formálja, ezért lesz olyan, mint a labda: gurul, de nem saját sorsára, sem másokéra nincs befolyással."

- "Gondoljatok mindig arra, hogy az üres dióhéj, ha leesik, nagyobb zajt csap, mint az egészséges."

Viccek - ez is fura, mert humorérzék kell az élethez, az biztos, de mégis furcsa lenne, ha a mai Nők Lapjában rendszeresen jelennének meg viccek.

Egy kis idézet a címben említett lapszámból, mivel ma pont ez került a kezembe, és mint ismeretes, én már a karácsonyra készülök:-)

Néhány háztartási bejegyzés - menü javaslat a december 24-i vacsorára

Borleves pirított zsemlyével, hal rántva cellersalátával, diós-mákos patkó, tea, apró  sütemények, gyümölcs

Egy rövidke recept: Császárkenyér

25 deka cukrot 5 tojással habosra keverünk, ekkor hozzáadjuk a 25 deka darabosra tört diót, egy vaniliás sütőport és 25 deka lisztet. Keskeny hosszú pléhen, lassú tűznél sütjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://rendalelkem.blog.hu/api/trackback/id/tr512257247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisslaki lászló 2011.09.03. 14:59:03

Örültem, mikor régi lapok bolházása közt ráakadtam erre az érdekes írásra. Eszembe juttattad, hogy vagy ötven éve, még klott gatyás koromban nyalábolt le nekem a megboldogult nagyanyám a padlásról egy öl "Úrasszonyokat" olvasni; na meg hozzá pár "Cilikét" is. Akkor már túl voltam az "Öreg néne őzikéje" -, című csodálaton. De ezek az új olvasmányok feltárták nekem a női lélek megismerése felé vezető utat.Mély benyomást tett rám Cilike kisasszony zsendülő leányságának érzelmi viharai közt hánykolódó kicsi tétova lelke. Aki azért érezte, hogy mi a helyes s helytelen. Pár kötet elolvasása után Büszke voltam magamra; hát mikor végül befejeztem "Cilike mint asszony" - című remekművet, már ismertem az asszonylélek rezdüléseit. A nagyanyám bölcsességem dacára elvert, mert a vályúban hűtött tál bableves elsüllyedt, és a ló nem ivott az itatóból. Akkor hat éves voltam, de a nőkről ma se tudok többet, pedig azóta majd hatvan év eltelt.
Elnézést a terjedelemért, de Írásoddal Te juttattad eszembe ezeket a gondolatokat. Szeretettel és barátsággal: Kisslaki László
süti beállítások módosítása